torstai 14. heinäkuuta 2016

Suomalaisuus, Koraani ja mörön pelko

Uskonnot, uskonnollisuus ja uskontojen pyhät kirjat. Tähän kuumaan ja päivänpolttavaan aiheeseen kajoan tässä tekstissä
Toora, kuva sivuilta ennustuksia.com
yhdestä näkökulmasta. Itse ainakin koen sen kuumaksi aiheeksi sen perusteella, mitä suomalaisten keskuudessa näen ja kuulen. Rajaan tämän tekstin nyt vain suomalaisiin, koska evankelisluterilaisuus on kuitenkin kristinuskon uskontopuun pieni sivuhaara, ja se, jonka parhaiten tunnen. Suomalaisten keskuudessa on evankelisluterilaisuuden lisäksi viisi siihen kuuluvaa herätysliikettä (Rukoilevaisuus, Lestadiolaisuus, Herännäisyys, Evankelisuus sekä ns. Viides herätysliike, jossa on kymmeniä erilaisia uskontokuntia, mm helluntalaisuus ja jehovan todistajat). Näistä osa on tosi kaukana perusluterilaisuudesta, mutta Suomen kirkko hyväksyy ne silti kirkkoon kuuluviksi, toisin kuin esim. Yhdysvalloissa on käytäntönä. Ja Suomessa helluntalaiset ovat yhdistys, eivät rekisteröitynyt kirkkokunta. Suomessa on myös mm. ortodokseja, katolilaisia, juutalaisia, buddhalaisia ja uuspakanoita, sekä monia muitakin uskonnoiksi luokiteltavia pieniä ryhmittymiä ja eri maailmanuskontojen edustajia. Uuspakanat otsikon alla puhutaan mm. wiccasta, aasainuskosta, suomenuskosta, luonnonuskonnoista. Luonnonuskontoja Suomessa edustaa Lehto ry. ja Pakanaverkko ry. Suomi on uskonnollisesti kirjava ja "hutera".

Kirkosta eroavien uskonnottomien määrä kasvaa kovaa vauhtia vuosittain. Uskonnottomien määrä on tällä hetkellä noin 25%. Tämän lisäksi kristinuskossa roikkuu mukana paljon tapauskovaisia, joille on helppoa vaan olla ja ajelehtia, ilman, että toimii tai ajattelee kristinuskon mukaisesti. Sitten on sellaisiakin, jotka yrittävät suhteessa läheisiinsä saada jotain statusarvoa siitä, että roikkuvat mukana kristinuskossa vaikka eivät ole todellisuudessa millään tavoin uskontoaan harjoittavia. Monella evankelisluterilaisella on kotonaan Raamattu ja osalla Katekismuskin. Hyvin harva kristitty niitä lukee, suurin osa ei edes koske niihin, muulloin kuin korkeintaan pölyjä pyyhkiessä tai mummon kuolinpesää siivotessaan.

Isolla osalla evankelisluterilaisiksi itseään tituleeraavista ei ole Raamattua tai Katekismusta kotonaan. Heidän
tietämyksensä Raamatun sisällöstä ja opetuksesta on ihan muiden ihmisten ja ulkomuistin varassa... siis hyvin vankalla perustalla? Tällöin elämä on helppoa. Ei tarvitse ajatella itse mitään, tekee vaan niin kuin muut ohjeistaa tekemään. Ja niidenkin, jotka ovat "parempia kristittyjä" omasta mielestään, edellisestä Raamatun opiskelusta tai syvällisemmästä lukemisesta saattaa olla tosi kauan. Ja pieni osa suomalaisista on niitä, jotka oikeasti ovat hyvään pyrkiviä kristittyjä. Myös ateisteissa on paljon hyvään pyrkiviä ihmisiä, he vaan eivät koe tarpeelliseksi kuulua kirkkoon tai sekoittaa uskontoa tuohon pyrkimykseensä tai elämäänsä.

Raamattu, kuva sivuilta pipliakauppa.fi
Monella hieman enemmän koulutetummalla, enemmän ajattemaan tottuneella ja elämään ymmärtävämmin suhtautuvalla suomalaisella ihmisellä on kotonaan Raamatun lisäksi Koraani, joillakin myös Toora. Yleissivistyksen vuoksi. Yllättävän monella asiasta kanssani keskustelleella on. Ja moni sellainenkin suomalainen, jolla ei ole Koraania kotona, kertoi lukeneensa sitä jossakin joskus aiemmin. Nämä ihmiset perustelivat asiaa sillä, että kun meillä on kolme samalla alueella syntynyttä, osittain samakirjaista uskontoa, niin jo ihan yleissivistyksenkin kannalta on mielenkiintoista tutustua näiden kahden muun pyhiin kirjoihin, siinä missä muidenkin uskontojen pyhiin kirjoihin. Se, että tutustuu ympäröivään maailmaan kirjallisuuden kautta, on kautta aikojen ollut viisautta. Yleissivistyksellinen viisaus ei tapa eikä synnytä mitään karmeaa tartuntaa, eikä sitä tarvitse pelätä, niin kuin tietyissä ryhmissä nyt luullaan. Normaalilla ajatuksenjuoksulla varustettu ihminen voi nykyisessä Suomessa ihan itse valita mihin uskoo, paitsi ehkä tietyissä evankelisluterilaisuuden alla toimivissa herätysliikkeissä, joissa on vielä paljon pakkotoimia, manipulaatiota, alistamista ja eristämistä. Joten jos joku evankelisluterilainen suomalainen Tooraa tai Koraania lukiessaan pelkää kyseisen kirjan lukemisen vuoksi jotain pahaa tapahtuvaksi, niin aiheesta kannattaa puhua sielunhoitajan tai psykologin kanssa. Sopiva hoito löytynee kyllä.

Mistä sitten puhutaan, kun puhutaan kolmen samakantaisen kirjauskonnon pyhistä kirjoista? Juutalaisuus syntyi ensin, kristinusko sen perustalta sen jälkeen, ja islam kristinuskon ja juutalaisuuden perustalta ja niiden jälkeen. Kaikissa on hieman samoja kirjoja / kirjoituksia. Kuinka moni silti tietää nämä pyhät kirjat, siis ihan oikeasti? Tässä ne ovat:

Juutalaisuus:  
Toora eli Viisi Mooseksen kirjaa, Nevi'im eli Profeettojen kirjat ja Ketuv'im eli Kertomusten kirjat. Nämä yhdessä muodostavat Tanachin eli heprealaisen Raamatun. Kirjojen kieli on käsittääkseni heprea. Kristityt käyttävät Tanachista nimitystä Vanha Testamentti, mikä ei ole adekvaatti nimi. Vaikka Kristittyjen Vanha Testamentti ja Tanachi sisältävät samat kirjat, niin Tanachissa ne ovat eri järjestyksessä kuin Vanhassa Testamentissa. Juutalaisten Tooran sisältö on säilynyt sanatarkasti samanlaisena jo lähes 2.500 vuotta. Näiden lisäksi on Mishna ja sitä täydentävä Gemara, joista muodostuu Talmud, eli Tooran selityksiä, lain tulkintaa. Talmudia on sekä Jerusalemin versio että Babylogian versio, joka on näistä kahdesta käytetympi, noin 5.800 sivuinen, 20 kirjan kokonaisuus. Juutalaisuudessa useimmin käytetty pyhä kirja on Siddur, rukouskirja, josta on erikseen arkiversio Sizzur ja pyhäpäivinä käytettävä Mahzor.

Evankelisluterilaisuus (kristinuskon protestanttinen sivuhaara):
Koraani, kuvan lähde: ilmedavet.com
Pyhä kirja on Raamattu, joka koostuu useista eri kirjoista. Raamattu jakaantuu Vanhaan ja Uuteen Testamenttiin. Vanha Testamentti sisältää siis samat kirjat kuin Juutalaisten Tanachi, mutta ne ovat eri järjestyksessä. Protestanttisessa Raamatussa on 66 erillistä kirjaa, joilla on 36 erillistä, ensisijaista kirjoittajaa. Raamattu ei kaikilla kristinuskon suunnilla siis ole samanlainen. Raamattua on käännetty useille eri kielille, enemmän kuin mitään muuta kirjaa, ja monina eri versioina, tekstit ovat muuttuneet moneen kertaan kääntäjien työn myötä. Alkuperäiset tekstien kielet olivat heprea, aramea ja kreikka. Raamatun lisäksi tunnustuksellisia kirjoja ovat mm. Iso Katekismus ja Vähäkatekismus, jotka ovat selittäviä ja ohjeistavia kirjoja. Näiden lisäksi on Yksimielisyyden kirja, Kolme Vanhan Kirkon tunnustusta, Augsburgin tunnustus, Augsburgin tunnustuksen puolustus, Schmalkaldenin opinkohdat, Paavin valta ja johtoasema, Yksimielisyyden ohje ja Upsalan kokouksen päätös. Suomen evankelisluterilaisilla on oma virallinen virsikirjansa, joista on tullut uusia painoksi mm 1987, 2015 (lisäosa). Herätysliikkeillä on lisäksi omia virsi- ja laulukirjojaan.

Islam:
Turkkilainen Koraani, kuvan lähde ask-iMevlana.com
Pyhä kirja on Koraani, joka on alunperin ja edelleen arabiankielinen, ja muuttumattomana säilynyt kuten Toorakin.
Koraanista on tehty käännöksiä eri kielille, mutta jokaista Koraaniin perehtyvää suositellaan opettelemaan alkuperäisen tekstin luku, jotta voi ensisijaisesti itse lukea ja ymmärtää, ilman, että kukaan ihminen siinä välissä selittää omia tulkintojaan. Vasta toissijaisena on selitetyt ja käännetyt versiot. Muslimit uskovat myös muihin Jumalan lähettämiin kirjoihin, kuten Toora, Psalmit ja Evankeliumi, mutta niiden nykyversioita ei käytetä uskonnollisina lähteinä, vaan ainoastaan alkuperäisempiä versioita. Koraanin lisäksi on Hadith, joka on kokoelma Profeetta Muhammedin tekoja ja opetuksia ja sanontoja, elämäntapa, Koraanin käytännön tulkintaa.


Muslimeja on ollut Suomessa 1800-luvulta asti, ja nyt viimeisen parin vuoden aikana heistä on tullut Suomessa vainottu ryhmä, johon äärioikeistolais-suomalaisten taholta kohdistetaan väkivaltaa sen eri muodoissa. Muslimeja on Suomessa nyt arviolta noin 70.000.


Yllättävintä oli, että näitä tietoja etsiessä jopa edu.fi eli suht keskeinen sivusto Suomessa luokitteli Islamin täysin tekoihin perustuvaksi, eli vain tekojensa kautta ihminen voisi pelastua. Islamin perusteista kertovalla sivustolla tuli vastaan tämä Hadith:   
lähde: edize.com
Profeetta Muhammed (saas) sanoi:
"Kukaan teistä ei pääse Paratiisiin vain hyvien tekojenne kautta." Ihmiset kysyivät häneltä: "Etkö edes sinä, oi Jumalan Profeetta?" Hän vastasi: "En edes minä, ellei Jumala osoita minulle suopeuttaan ja armoaan."
[ Bukhari]


SUomalaisten oppimisesta rasismiin ja nykyisen kaltaiseen rasismin sietämiseen sekä hyväksymiseen kertoo tämä blogiteksti:
http://blogit.image.fi/uuninpankkopoikasakutimonen/2016/07/14/siedatysta-terroriin/


"Everyone sees the unseen in proportion to the clarity of his heart, and that depends upon how much he has polished it.
Whoever has polished it more sees more - more unseen forms become manifest to him.
~ Rumi" lähde: Facebook/Rumi



Epäileväisille on tässä pari lähdettä:
http://www.verkkopolku.net/view.php?asiakas=maailmanuskonnot&pageid=1
http://www.edu.fi/perusopetus/uskonto_elamankatsomustieto
https://fi.wikipedia.org/wiki/Islamin_pyh%C3%A4t_kirjat
http://www.ortodoksi.net/index.php/Islam
http://opinnot.internetix.fi/fi



"And you? When will you begin that long journey into yourself?
~ Rumi"  lähde: Facebook/Rumi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Vain blogin jäsenet voivat kommentoida, ja vihaviesteistä, rasismista, uhkailusta tms. ilmoitetaan automaattisesti poliisille, profiilin omistajan kotimaasta riippumatta. Rasistit voivat kokoontua vaikkapa Siperiaan tai Saharaan leikkimään leikkejään keskenään. Kunnolliset, suoraselkäiset ja älykkäät, tunteellisetkin kommentit otetaan ilolla vastaan.

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.