keskiviikko 13. heinäkuuta 2016

Vuokrasopimuksen purku

Kestel 13.7.2016
Pari sanaa tästä varsin mielenkiintoisesta asiasta. Aiemmat kokemukset ovat toimineet niin, että suoraan vuokranantajan kanssa solmittu vuokrasopimus on myös purettu vuokranantajan kanssa. Samoin kiinteistönvälittäjän kanssa solmittu vuokrasopimus on myös purettu kiinteistönvälittäjän kanssa. Näistä molemmista on yksi kokemus, ja ne ovat olleet mutkattomia ja nopeita, helppojakin. Nyt oleskeluluvan lait ovat hieman muuttuneet, ja enää ei riittänyt suoraan asunnon omistajan kanssa tehty vuokrasopimus, vaan se piti tehdä notaarin luona, jolloin siitä tuli huomattavasti virallisempi asiapaperi, jolle kertyi hintaa lähes saman verran, kuin mitä sopimuspaperissa oli kuukausivuokran määrä.

Koskapa kiinteistönvälittäjä antoi minulle tästä asunnosta oleellisesti väärää tietoa, ja siitä syystä en halunnut jatkaa asunnossa asumista, vaan halusin muuttaa toiseen asuntoon, oikeasti hiljaiselle alueelle, niin minulla oli lain mukaan perusteltu syy purkaa vuokrasopimus. Jos peruteltua syytä ei olisi ollut, niin olisin ollut velvollinen maksamaan vuokrasopimuksen mukaisesti vuoden vuokrat, riippumatta siitä, asuinko tässä vai en. Nyt sopimuksen purulle on siis perusteet. Notaarilla tehty vuokrasopimus tulee myös päättää notaarin vahvistamana, mikäli asiasta ei päästä muuten yksimielisyyteen, ja mikäli vuokralleottaja haluaa olla varma, ettei häneltä jatkossa vaadita vuokranmaksuja sopimuksen edellyttämältä ajalta.

Menin siis notaarin toimistoon, mutta eri toimistoon, kuin missä sopimus tehtiin (koska se notaari on vuokranantajan sukulainen). Minulle sanottiin, että vuokranantajan pitää olla kanssani yhtä aikaa läsnä notaarin toimistossa, aivan kuten sopimusta tehdessäkin. No, tämähän ei onnistu, koska he eivät tässä tapuksessa halua tulla vuorilta alas tuon vuoksi. Seuraavaksi siis minun piti kirjoittaa turkinkielinen sopimuksenpurkuilmoitus, josta käy esille myös syy, ja joka on kielellisesti juridisesti riittävän hyvin kirjoitettu.

No, tuttava soitti asianajajalleen, joka neuvoi häntä. Sen jälkeen tuttava saneli tekstin toiselle miehelle, joka sen kirjoitti minulle vihkoon. Tämän jälkeen minun tuli kirjoittaa se omakätisesti tyhjälle paperille, päivätä ja allekirjoittaa, ja toimittaa notaarille henkilökohtaisesti. Arvasin, että sanojen merkitys kysytään, joten opettelin ennalta tekstin minulle uudetkin sanat riittävän hyvin. Ne kysytään siksi, että halutaan varmistua siitä, että minä olen sen kirjoittanut, ja siitä, että ymmärrän mitä olen kirjoittanut, koskapa olen siitä myös vastuussa. Vuokrasopimuksen purku notaarilla olisi maksanut minun kohdallani noin 300 TL. Ja tällä kaavalla vuokrasopimuksen purku kestää kauan.

Kävi kuitenkin niin, että aivan viime hetkillä ennen notaarille menoa, uuden asuntoni vuokranantaja soittaa ja ilmoittaa, että voin noutaa vuokrasopimuksen. Kiinteistönvälittäjäystäväni selitti hänelle, että olen menossa notaarille, ja selitti myös miksi. Uusi vuokranantaja kysyi aiemman vuokranantajan nimen, ja kävi ilmi, että he ovat lähisukulaisia...
Kestel 13.7.2016
Hän siis soitti sukulaiselle, ja kertoi, että muutto tapahtuu "suvun sisällä" yms... ja sopi asiasta. En siis mennyt notaarille, mutta maksan kolme viikkoa ylimääräistä vuokraa nykyisen vuokranantajan juristille. Ja sain ohjeeksi sen, että maksu kannattaa tehdä vasta silloin, kun luovuttaa avaimet.

Kävin tänään Kestelin puolella hakemassa vuokrasopimukseni eräästä toimistosta, ja nuo viereiset kuvat ovat sieltä. Tuo, punaisesta hiekasta kertova kuva on tuossa siksi, että juuri tuo lentää asuntoon sisälle, myös tänne  neljänteen ja viidenteen kerrokseen. Uudessa asunnossa sitä oli olohuoneessa ja keittiössä järkyttävän paljon. Tuli vaan mieleen, että kannattaako hankkia valkoinen sohva, valkoiset tekstiiilintaiset ruokapäydän tuolit ja vaaleita mattoja, kun tuota hienojakoista hiekkaa tulee sisälle jokaisesta avoinna olevasta ikkunasta ja ovesta. Ja näin kesäaikaan minulla on kaikki muut ovet ja ikkunat auki, paitsi rappukäytävään johtava ovi, joten oranssinpunainen pöly löytää tiensä myös valeille tekstiilipinnoille, tai etenkin niille.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Vain blogin jäsenet voivat kommentoida, ja vihaviesteistä, rasismista, uhkailusta tms. ilmoitetaan automaattisesti poliisille, profiilin omistajan kotimaasta riippumatta. Rasistit voivat kokoontua vaikkapa Siperiaan tai Saharaan leikkimään leikkejään keskenään. Kunnolliset, suoraselkäiset ja älykkäät, tunteellisetkin kommentit otetaan ilolla vastaan.

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.