maanantai 13. helmikuuta 2017

Puhelinliittymähuijauksen purku

Vinkkejä puhelinkortti huijauksen jatkotoimiksi.
Ilta-auringon sävyjä Dinek-mah. suuntaan 13.2.2017

Ystäväni on varsin vahvatahtoinen, yksin elävä naishenkilö, joka on tottunut johtamaan firmaansa ja hoitamaan asiat itsenäisesti. Niin, ja tietysti haluaa toimiä täällä samalla tavoin. Tässä hänen läpikäymänsä prosessi, josko siitä olisi apua jollekin muullekin. Viime kesänä ystäväni osti ensimmäisen turkkilaisen sim-korttinsa asuntonsa lähellä sijaitsevasta pikkukioskista, jossa myydään kaikkea tikkareista vodkaan ja makkarasta puhelinliittymiin. Tämä Turkcellin liittymä toimi pari viikkoa, ja sen jälkeen alkoi ongelmat. Pari viikkoa ystäväni katseli ja kuulosteli, josko ongelman voii ratkaista, mutta ratkaisia ei löytynyt, eikä myöskään kunnollista selitystä simkortin toimimattomuuteen.

Kun en saanut häntä puhelimitse kiinni, ja olin hiukan kärttyinen TUrkcellille itseeni kohdistuneesta vuosientakaisesta, vastaavantyylisestä huijauksesta, niin ehdotin tuttavalle, että hän vaihtaa Vodafoneen, ja unohtaa koko Turkcellin. Kävimme Vodafonen liikkeissä, ja siitä on erikseen kirjoitus tuolla viime syksynä, jossakin siellä tekstien sessa. Kun ystäväni sitten kävi kotimaassaan, vietti siellä jonkin aikaa ja palasi takaisin, niin kas, Vodafone ei toimikaan enää, eikä sitä saa jostain selittämättömästä syystä muka toimimankaan.

Tässä vaiheessa hänellä paloi pinna, ja hän meni yksin samaan markettiin, josta osti aiemmankin Turkcellin sim-kortin, ja osti taas sieltä uuden Turkcelin sim-kortin. Hän täytti asianmukaisesti kaavakkeet ja antoi kopiot passista ja oleskeluluvasta jne. sekä jakoi uuden numeronsa ystäville ja perheenjäsenille. Kaksi ja puoli viikkoa liittymä toimi, ja sen jälkeen taas sulkeutui. Olin itsekin jo ystäväni puolesta vihainen ja ärhäkkä. Pyysin, että hän ottaa mukaansa oikean turkkilaisen, ettei varmasti jää mitään epäselvää, kun hän menee selvittämään kyseisestä marketista mistä ihmeestä nyt on kyse. Sen lisäksi pyysin, että hän ottaa riittävän korkeaan tahoon Turkcelissa yhteyttä, ja antaa palautetta tuosta, oli syy mikä hyvänsä.

Markettiin lähti miesystävä avuksi. Ja parin minuutin kuluessa molemmat yrittivät saada ystävääni ostamaan jälleen uuden puhelinliittymän, uuden sim-kortin. No, sen ja mutaman muunkin seurauksena miesystävä sai kuulla kunniansa yms. Sekä kauppias että miesystävä väittivät kuorossa, että kyseessä on turistiliittymä, joka toimii vain pari viikkoa. Muuten ihan jees, mutta sellaista ei ole nykyään olemassakaan, vuosia sitten oli. Jos joku väittää sinulle, että olet ostanut turisti-sim-kortin, ja siksi liittymäsi ei toimi, niin ota tulkin kanssa yhteyttä kyseiseen puhelinoperaattoriin, sillä mitä todennäköisimmin myyjä huijaa. Onneksi ystäväni ei suostunut miesystävän ja merketinpitäjän painostukseen uuden sim-kortin ostosta, vaan sanoi molemmille suorat sanat, ja marssi TUrkcelin suurimpaan paikallismyymälään, yksin, mutta mukanaan kaikki kuitit ja kaikki sim-kortit, sekä puhelimessaan olevat viestit, joista kävi ilmi paljonko on ladattu ja milloin, ja paljonko on käyttämätöntä puheaikaa, käyttämättömiä viestejä ja käyttämätöntä dataa.

Tuolla hänen kohdalleen osui hyvää englantia puhuva, oikeamielinen ja auttamishaluinen naistyöntekijä. Nainen oli aidosti järkyttynyt Marien saamasta kohtelusta, ts huijauksesta. Hän otti yhteyttä Turkcelin pääkonttorille, jossa hyvää englantia puhua, asiallinen ja osaava mieshenkilö kävi uudelleen ystäväni kanssa läpi koko kokonaisuuden. Tämän lisäksi ystävälleni tarjottiin mahdollisuus täyttää lomake, jossa hän vielä kertoo kaikki tapahtumat, ja johon hän yksilöi sekä myyjähenkilön, myynnin suorittaneen marketin sekä sen osoitteen. Pääkonttorilta kerrottiin, että tähän mennessä Turkcellin liittymiä myyneitä tahoja ei ole valvottu, mutta asiaa viedään nyt eteenpäin, ja toivotaan, että siihen tullee muutos.

Ystäväni joutui vielä kerran ostamaan uuden sim-kortin, sillä edelliset sim-kortit oli myyty vähintään kahteen kertaan, ja lopulta rekisteröity erään tanskalaisen miehen nimelle. Siitä päätellen, että molemmissa TUrkcellin korteissa oli saman tanskalaismiehen nimi, on hänelläkin ollut ainakin sen ensimmäisen kortin toimimisen suhteen jokin "epätavallisuus". Ystäväni sai nyt uuden, varman ja omalle nimelleen oikeasti reisteröidyn sim-kortin, sekä hyvät korvaukset kärsimistään vääryyksistä.

Jos olet puhelinliittymähuijauksen uhri, niin vie kuitit, kortit ja tarinasi operaattorin edustajalle, ja riittävän korkealle taholle. Ja kun hankit puhelinliittymän, niin säilytä tositteet ja puhelimeen operaattorilta saapuneet viimeisimmät viestit, ihan vaan kaiken varalta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Vain blogin jäsenet voivat kommentoida, ja vihaviesteistä, rasismista, uhkailusta tms. ilmoitetaan automaattisesti poliisille, profiilin omistajan kotimaasta riippumatta. Kunnolliset, suoraselkäiset ja tunteellisetkin kommentit otetaan ilolla vastaan, aidoilta ihmisiltä.

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.