torstai 11. tammikuuta 2018

DimCayin ympäriajolla

Eilen tuttava innostui kysymään minut mukaansa vuoristoon. Hän halusi lähteä ja ajaa mahdollisimman ylös, mutta kaipasi seuraa kun ei tykännyt yksin ajamisesta ja halusi puheseuraa. Hän aikoi ajaa jonnekin, missä en ole koskaan aiemmin käynyt, ja kysyy sen jälkeen mihin minä haluan, kun ei hänellä nyt olekaan niin paljon aikaa kuin mitä hän eilen ajatteli, että tehdään vaan pieni reissu. En tiedä miksi hän minun tahtomisiani kyseli, koska ei hän kuunnellut niitä. Ensimmäiset viisi minuuttia hän ajaa jääräpäisesti eteenpäin tietä, jonka tiedän suljetuksi ohitustien rakentamisen takia, ja sanonkin siitä, mutta hän ei usko (koska mies on aina oikeassa). Vaikka hän on syntyjään alanyalainen ja asunut täällä koko 49 v ikänsä, niin hänen valitsemallaan reitillä hän kysyi minulta, että viekö tuo vai tämä tie sinne silalle (tämä), ja mikä kylä tuo tuolla ylempänä on (Oteköy) jne.

Reissusta tuli painajainen jo ennen kuin se oli kunnolla alkanutkaan. Eräs asia minun
vaatetuksessani häiritsi häntä, sillä en ollut pukeutunut niin kuin suomalainen turisti, vaan niin kuin paleleva paikallinen, ja sen näki hänen naamastaan. Tahallani vein sitten keskustelun turismiin ja miehiin. Siitä hän ei olisi halunnut puhua, ja se mitä hän vastaili, oli kuin olisi heittänyt bensaa tuleen. Vaikka tunnen hänet vuodesta 2011 saakka, ja tiesin hänet peluriksi, niin hän on esittänyt aina perheetöntä miestä. No, paljastui perheelliseksi, vaikka väittikin olevansa eroamassa. Niin tutut, turhat sanat, ja täyttä sontaa. Sen jälkeen keskustelimmekin suurimman osan matkaa naisilla leikkivien miesten moraalista, luonteen heikkoudesta sekä siitä, sijaitsevatko näiden miesten aivot munassa vai päässä. Puolivälissä matkaa hän

Siinä hänen ajaessaan olin itse apumiehen paikalla ja alarinteen puolella. Parissa kohden sateiden vaikutuksesta oli ollut maanvyörymiä sen verran paljon, että pieni osa ajokaistaamme puuttui, oli valahtanut rinnettä alas. Muutamissa kohden ajokaistallamme näkyi pieniä railoja asfaltissa, sekä pientä putoamaa... hän sanoi vain, että tuon päältä ei voi ajaa, ettei auto vajoa tuon irronneen maa-aineksen mukana kanjoniin. 😨 Hiukanko säikähdin... Olipa taas uudella tavalla silmiä avaava reissu, siis vuoristoteiden ja kyläteiden osalta. Jos olisin itse ajanut ilman paikallista, niin olisin vain ajanut noidenkin kohtien yli. Ei olisi tullut pieneen mieleenkään katsoa ja miettiä, että ne kenties pettävät auton alla.

Kiersimme DimCayita nyt siis myötäpäivään. Vastapäivään ajaessa samaa ongelmaa ei ole, on vähän toisenlainen haaste. Tuo vieressä oleva maanvyörymäkuva kertoo siitä haasteesta lisää. Muutamin paikoin näkyi jälkiä myrskyn ajotielle kaatamista puista sekä sateen aiheuttamista pienistä maamassojen liikkumisista. Parissa kolmessa kohdin oli kaadettu isoilta alueilta kaikki puut pois, ja kävi mielessä että onko kyse myrskytuhoista, polttopuun tarpeesta vaiko kenties rakentamisesta tms. Oli miten oli, yllättävän isoja alueita jyrkiltä rinneosuuksilta oli parturoitu puhtaaksi, siis kaadettu puut pois. Puusto kun ehkäisisi eroosiota omalta osaltaan. Oli miten oli, DimCayin ympäristöön näkyy nousevan uusia taloja ja huviloita, samoin kuin uusia turistikohteitakin.

Tuo reitti ja alue on kiva ajaa ympäri, lähes säässä kuin säässä. Aiemmin olen käynyt siellä aurinkoisina päivinä ja yöllä kuumimpaan kesäaikaan. Nyt oli pilvinen, hieman utuinen ja sadetta enteilevä ilma. Joka säällä, eri vuodenakoina tuo laakso näyttää ihan erilaiselta. Ja aina sieltä löytää jotakin uutta. Taaskin olisin pysähdellyt vähän väliä kuvaamaan sitä ja kuvaamaan tätä, mutta häntä ei kiinnostanut samat asiat. Joten fillarilla koko päivän reissu tuon reitin kautta lienee ainoa mahdollisuus, tai kävely. Siinä ei olisi esteitä pysähdellä tarvittaessa.

Taisin aiemmin ihmetellä ääneen että miksi tuonne patojärvelle ei ole suunniteltu mitään veteen asti menevää turistijuttua. No, joka paikassa on teksti "Järveen / Veteen meno on kiellettyä ja vaarallista". Ehkä näin on jyrkkien ja vyörymäherkkien reunojen takia. Mutta teiltä ja vielä korkeammallakin kulkevilta teiltä käsin tuon laakson kokeminen ja ihasteleminen on mieluisaa. Tervemenoa kokeilemaan.












Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi. Mikäli kommenttisi ei sisällä vihapuhetta, se julkaistaan tarkastamisen jälkeen.