tiistai 20. helmikuuta 2018

Alanyan ja Adanan takseista ja hinnoittelusta

MAtkakaverin ottama kuva Adanasta
On hyvä, että on takseja käytettävissä. Sekin on hyvä, että sinne sun tänne on asennettu taksintilausnappeja, jottein tarvitse kävellä kauas taksia etsimään. Ja meidän taksinapille taksi saapuu nyt näköjään 3-5 minuutissa. Hienoa, nopeaa palvelua. Ja ovat tienneet suorimman reittinsä täältä sairaalalle ja takaisin. Hymyileväisiä, avuliaita ja puheliaitakin ovat taksinkuljettajat olleet. Yksi jopa puoliväkisin alkoi kaupata asuntoa matkalla päivystykseen, kun oli ensin tivannut että omistanko itse asuntoni jonka pihasta hän minut nouti, vai asunko vuokralla. Koen edelleen syvää vastenmielisyyttä väkisin tuputtavia kauppamiehiä ja -naisia kohtaan. Ilman niitä olisi taksikuskina hänkin ollut ihan ok.

Adanassakin taksi tiesi hyvin suorimman tien hotellilta päivystykseen ja päinvastoin. Itse seurasin kännykän navigaattoria, ja olimme samalla reitillä. Myös päivystyksestä hotellin suuntaan taksikuski ajoi tismalleen samaa, suorinta reittiä. Adanan lentokentältä Ibis-hotellille mennessä tie on helppo hahmottaa, sillä tarvitsee käyttää vain kahta isoa "ohitustietä" tai päätietä, kääntyä kerran vasemmalle ja 2x oikealle. Siellä lentokenttätaksi lähti omille teilleen heti ensimmäisen 100 m jälkeen. Kun hänen olisi pitänyt kääntyä vasemmalle, isolle tielle jolla liikenne etenee hyvin, niin hän ajoikin suoraan.

Hän oli edelleen jatkamassa suoraan ajoa keskelle pikkuteiden labyrinttiä, josta muistikuvan mukaan pitää lopulta tehdä vielä ekstrakierros, että pääsee hotellille, kun kysyin että mitä ihmettä hän näillä teillä tekee, miksei hän käytä suorinta ja nopeinta tietä. Kuski oikein säpsähti, ja alkoi selittää että liikennevalot hidastavat toisella tiellä. Höpö höpö. Nopeudet ohitustiellä ja vähäinen liikennevalojen määrä huomioiden kuskin tavoitteena lienee ollut hieman pitempikestoinen pikkutieajelu teillä, joissa suuntavaiston kadottaa helpommin kuin suorilla isoilla teillä. Tässä linkki Google MApsin karttaan. JOs kartta ei näy, niin kirjoita mapsiin Adana HAvalimani ja näet paikan...

Sen jälkeen kun tuota pikkuteille luikkinutta taksikuskia huomautettiin, alkoi hän ajaa kuin tuli hännän alla, ja kaarrella takaisin kohti ohitustietä, isoa, keskustaan vievää tietä. Sen jälkeen ei suuremmin keskusteltu, ennen kuin hotellin pihassa hinnasta. PAluukyyti kentälle Ibis-hotellin nurkalla olevalta taksikopilta hoitui suoraan ja mutkitta, ja hintaan 16,90 TL. Myös se kaupungin keskustan läpi ajettu pitkä matka, joka oli Ibis-hotellilta Adanan Devlet HAstanesiin, maksoi alle 20 TL sekä illalla mennessä että iltayöllä palatessa.

MYrkytön salaatti. Muut lehdet minulle, tämä hänelle.
Alanyassa minulla on Devlet Hastanesiin paljon lyhempi matka, mutta maksan silti
suuremman hinnan. Aina. Muutenkin Alanyassa pääsee taksilla samalla rahasummalla paljon lyhyemmän matkan kuin Adanassa. Miksi? Mittarin voi asentaa monella tavalla, ja sitä voi käyttää niin eri tavoin. On erilaisia taksoja, eri henkilömäärill ja vuorokaudenajoille yms, ja kuski voi itse valita mitä taksaa käyttää. Eli suomeksi sanottuna Alanyassa taksikuskit vedättävät turisteilta rahaa, huijaavat hinnoissa.

Alanyan taksikuskeja tuskin koskaan saadaan rehellisiksi, niin kuin ei Helsinginkään, mutta on niiden seassa vähän rehellisiäkin. Kaksi rehellistä taksikuskia olen näiden vuosien aikana täällä kohdannut, ja käyttänyt noin yli 30 eri taksia. Suomalaiset hyväksyvät hintahuijauksen koska hinta on joka tapauksessa pienempi kuin Suomessa, mutta on eri asia antaa kuskille ylimääräistä tippiä vapaasta tahdosta, vaikka runsaskätisestikin, kuin tulla hyväksikäytetyksi hintahuijauksessa. Sama se on jokaisen palvelun kohdalla.

Alanyan taksi- ja bussiliiketoiminnan johtohenkilö Ali Akkaya on kuitenkin mies paikallaan. Hän haluaa tehdä taksitoiminnasta entistä selkeämpää, turvallisempaa ja valvotumpaa. Hänelle voi ilmoittaa, jos joutuu taksissa hinta- yms huijauksen kohteeksi.

Nyt Alanyan taksit saivat uuden taksikeskusjärjestelmän, jossa nähdään reaaliaikaisesti taksiautojen sijainti yms. TÄssä on linkki asiasta kertovaan lehtiartikkeliin. HIenoa, että tuo systeemi on nyt otettu käyttöön. Alanyan kaupunki on sen hankkinut ja mahdollistanut sen käyttöönoton.

Tämän uuden järjestelmän ensimmäinen näkyvä etu itselleni oli sunnuntaina se, kun etsin taksitolpalla päivystävän apteekin nimeä ja osoitetta saadakseni uudet antibiootit, niin taksikuski otti ja soitti taksikeskukseen ja kysyi missä on lähin päivystävä. Tällä kertaa hän löysi tiedon ennen minua, ja olin siitä kiitollinen. Hän myös vei oikeasti siihen lähimpään avoinna olevaan. Sen jälkeen hän vei lähimpään vihanneskauppaan, ja lopulta kantoi painavat ostoskassit puolestani kerrostalomme hissiin saakka. Ja hän sai avustaan pienen lisäkorvauksen.

Meillä kukkii taas
Miten tuo uusi systeemi sitten auttaa tavallista turistia? Jos kysyt taksikuskilta, että tietääkö hän missä on hotelli Himpula tai ravintola Jumpula, niin hän sanoo 100% todennäköisyydellä että tietää, ja lähtee ajamaan johonkin päin. Jos et usko, niin kokeilepa keksityllä nimellä. 100 m ajettuaan hän soittaa kaverille, ja kyselee että tietääkö kaveri missä tämä hotelli tai tämä ravintola sijaitsee. Sen jälkeen hän ajaa ko alueelle, ja soittelee siellä uudelleen ja kyselee uudelleen ja mittari raksuttaa. USeimmat kuskeista eivät voi myöntää etteivät he tiedä. Mutta nyt he voivat heti soittaa taksikeskukseen, joka näkee sekä auton sijainnin että kartalta myös kohteen osoitteen, ja voi neuvoa reaaliaikaisesti. Turhat huuhailuajot ja epätoivoiset etsimiset toivottavasti loppuvat. Taksikuskitkin pysyvät paremmin jonkinlaisessa kurissa, ja taksikyydeistä tulee sujuvampia ja miellyttävämpiä.

KAupungilla monin paikoin kukkivat kirsikat ja omenapuut... minäkin tahtoisin katselemaan ja tuoksuttelemaan niitä, ja merta, ja montaa muutakin paikkaa. Ehkä muutaman viikon päästä.

Lisätty 22.2.2018
Eilen keskustasta, Aqua PArkin ja Burger Kingin vierestä meille tulleet 3 ruotsalaista rouvaa joutuivat paikallisen taksin hintahuijauksen kohteeksi. AquaParkilta meille päiväaikaan taksi maksaa noin 25 TL suorinta tietä ajettuna.
Naiset kertoivat tullessaan, että asut kyllä järkyttävän kaukana keskustasta.
MIten niin?
Taksi ajoi pitkin ja poikin kauhean kauan aikaa, ja mittarissa oli 67 TL.
No paljonko te sille lopulta maksoitte?
47 TL

Taksiautoilija oli lähtenyt lähes kyläkierrokselle. Ajoi ensin törkeästi kaupungin läpi uudelle ohitustielle, sitä niin pitkälle kuin pääsi, palasi Tosmurissa rantatielle, ajoi Kesteliin ja pitkin Kestelin pikkuteitä kohti vuoristoa ja DImCayin luolaa. Siellä sitten naiset alkoivat epäillä, ettei tämä voi olla totta, ja yksi heistä sai taksikuskin soittamaan minulle. Avasin sanallisen arkkuni ensin nätisti ja sitten vähän kovemmin. Tosi röyhkeä tolvana kerrytti vaan mahdollisimman suurta summaa mittariin. Tuokin tolvana olisi voinut soittaa taksikeskukseen ja kysyä missä tämä paikka on, jos on rehellinen, mutta ei halunnut. Halusi vain lisää liiroja. Ja vielä siinäkin vaiheessa kun sain heidät paikallistettua ja ohjeistin kadunväli kerrallaan, niin ajeli matelemalla, ja oli niin kuin ei muka näkisi ympäristöään. Jos se oikeasti on noin sokea ja torvelo, niin eihän sellaisen edes kuuluisi saada ajaa taksia. Joten halusi vain pelata aikaa.

Naiset eivät tajunneet ottaa kuvaa taksin ovesta tai rekisterikilvestä. Jos koet epävarmuutta, uhkailua, tulet huijatuksi tai taksikuski muuten toimii epäasiallisesti, niin ota kuva. LÄhes kaikilla on kamera tai kamerakännykkä. Ota kuva vähintään auton kyljestä (numerot) tai rekisterikilvestä ja mielellään myös kuljettajasta. Jotkut käyttävät joskus kuljettajia joilla ei ole edes oikeutta kuljettaa taksia. Mutta em tiedoilla saat ilmoitettua taksipomolle.
Tässä tapauksessa minulle jäi puhelinnumero, josta taksikuski minulle soitti. Sen tiedon perusteella taksipomo saanee yksilöityä kuka tuo torvelo on ollut, ja voi kysyä miksi hän on noin toiminut.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi. Mikäli kommenttisi ei sisällä vihapuhetta, se julkaistaan tarkastamisen jälkeen.